Ystads Kiropraktor Klinik

Barn & Ungdomar

De som associerar kiropraktik med ryggsmärtor har säkert undrat över varför vi har så många barn som kommer till oss på kliniken. Oavsett vilken ålder man är i kan behovet av kiropraktik uppkomma när som helst. Även barnens kroppar utsätts för påfrestningar, både under graviditet och förlossning samt under deras utveckling.

Spädbarn

Graviditet och förlossning kan vara svåra och traumatiska för barnet. Under graviditeten sker mycket med barnets utveckling men det förekommer även ansträngningar på rygg och nacke.

Förlossningen är en stor påfrestning på kroppen och det är otroligt hur mycket spädbarn tål. Vi är konstruerade för att klara det enorma tryck som vi utsätts för genom födelsekanalen men någon gång blir belastningen extra stor; vid förlossningen när kroppen kommer ut lite snett, barnet ligger väldigt trångt i livmodern som vid sätesposition eller användning av vakuum eller tång vid förlossningen. Spänningar härifrån kan ge olika plågor hos en nyfödd. Värst utsatt är nacken men det är även annat som kan påfresta ett nyfött barn. Alla dessa händelser kan orsaka små låsningar och dysfunktioner i ryggraden som kan påverka barnets utveckling.

Vanliga symptom på barn i ålder 0–1 år som kommer till kiropraktorn:

• kolik, kolikliknade symptom eller generell oro (kinkighet)
  • problem med nackrotation eller favoritsida att titta åt (nackspärr)
  • amningsproblem/nedsatt sugreflex
  • Sömnproblem – oro i kroppen, nattskräck
  • motoriska problem; kan inte sitta/sitta själv, kryper inte, svårt med koordination
  • problem att lyfta huvudet liggande på magen, kryp- eller gångproblem
  • mag- eller tarmbesvär/förstoppning

På konsultationsdagen tas en sjukhistoria från föräldrarna samt görs en utförlig undersökning av barnet involverande biomekaniska, ortopediska och neurologiska test för att utesluta medicinska tillstånd som ska behandlas hos läkaren. Ibland kan det vara nödvändigt att barnet undersöks av läkare innan behandling för att säkerställa att inga fördröjningar sker i behandlingsförloppet.

Förskolebarn

Detta är en period i barnets liv som innefattar stor utveckling av barnets rörlighet och motorik; att gå, springa och hoppa samt finmotorik. Det är också en tid med många fall från små och stora höjder.

Vanliga problem på barn i åldern 1–5 år som kommer till kiropraktorn:

• gång- och rörlighetsbesvär
  • återkommande öroninflammation
  • in- och utandningsbesvär
  • sömnproblem
  • mag- och tarmbesvär

Lågstadiebarn

Det är en period när barnet går från en tid med en aktiv, lekande vardag till en mer stillasittande tillvaro i skolan. Kroppen växer, stressen ökar, skolväskan skall bäras och man skall sitta riktigt i skolbänken. För lekfullheten krävs rätt hållning i både kropp och själ. Data- och Tv-spel upptar ofta en större del av barnens liv. Studsmatteskador och idrottsskador förekommer också ganska ofta i denna åldersgrupp. Det är omöjligt för föräldrar att förhindra allt som hela tiden händer.

Vanliga problem hos barn i åldern 5–11 år som kommer till kiropraktorn:

• ryggont
  • huvudvärk
  • löp- och gångproblem
  • idrottsskador (höfter, knä, fötter, händer och axlar)
  • hållningsproblem
  • sängvätning

Högstadiebarn

Utmaningarna i denna åldersgrupp går från att vara helt stillasittande och Tv-tittande till extrem träning och ökade träningspass som kan orsaka idrottsskador. Hormonförändringar i kroppen påverkar barnet och mer vuxna former utvecklas i denna fas.

Vanliga problem i åldern 11–16 år hos barn som kommer till kiropraktorn:

• mer “vuxna” muskel- och skelettproblem, däribland skolios (s-formad rygg)
  • stress
  • ryggsmärtor
  • nacksmärtor
  • huvudvärk
  • tandreglering som ger stress på nacke och käke
  • barnmigrän
  • idrottsskador (höfter, knä, fötter, händer, axlar)